Microsoftmigratie: KVO –> Pulhof

Deze pagina is de laatste keer geüpdatet op 23/08/2022 om 09.30 u.

Beste collega’s

Jullie accounts zijn opnieuw bereikbaar. De synchronisatie met onze servers staat terug op punt. Je kan nu werken in de nieuwe Pulhof-omgeving via een browser door te surfen naar https://office.com.

De persoonlijke OneDrives zijn op dit ogenblik nog niet bereikbaar. Daar proberen we zo snel mogelijk een oplossing te voorzien. We houden jullie via deze weg zeker op de hoogte.

Jullie persoonlijke e-mailadressen zijn 72 uur offline geweest. Het kan zijn dat bepaalde mails dus niet zijn aangekomen. In principe heeft de verzender daarvan een bericht gekregen en heeft die jullie op een andere wijze of een later tijdstip wel kunnen bereiken.

De oude KVO-omgeving en al jullie data daarin blijven bereikbaar ook via office.com met volgende gegevens.

gebruikersnaam: XXX@kvoscholen.onmicrosoft.com
wachtwoord: je gekende wachtwoord

Sorry voor het ongemak.

Beste collega 

De Microsoft-omgeving van Pulhof is vorig jaar opgenomen in de bovenschoolse organisatie, KVO. Na grondige analyse is gebleken dat de huidige manier van werken onvoldoende conform de regels rond GDPR is. Daarom werd er besloten om deze vakantie opnieuw de omgekeerde beweging te maken. Pulhof zal opnieuw in een eigen Microsoft-omgeving terechtkomen met onze andere afdelingen, kleuter en lager. 

Jammer genoeg zal dit voor enkele ongemakken zorgen, die we uiteraard zo beperkt mogelijk houden. Achter de schermen zal er dus opnieuw een migratie van alle gebruikersgegevens plaatsvinden. Persoonlijke data, zoals mails en OneDrive-documenten, zullen niet automatisch overgezet worden. Ondertussen zijn er echter ook computers opgenomen in die Microsoft-omgeving. Ook daar zal handmatig werk nodig zijn om ervoor te zorgen dat jullie met hetzelfde gemak de toestellen kunnen gebruiken. 

Voor alle duidelijkheid: er wordt geen data verwijderd! Je zal steeds jouw data kunnen bereiken. 

Deze pagina zal regelmatig geüpdatet worden. Als er beschreven processen veranderen door onvoorziene omstandigheden, zullen ze hier beschreven worden.

Heb je toch nog vragen? Stuur dan gerust een zo gedetailleerd mogelijke e-mail naar ict@pulhof.be. We rekenen op jullie begrip om ons de tijd en ruimte te geven om dit zo spoedig mogelijk op te lossen.

VOORBEREIDING t.e.m. 15/08/2022 

voor de ICT-dienst:

In de maand juli zullen  

  • alle gebruikers opnieuw aangemaakt worden in de Pulhof-omgeving. (onzichtbaar voor gebruikers)
  • alle data in de Teams overgezet worden naar nieuwe Teams in de Pulhof-omgeving. Collega’s zulen in de gekopieerde teams geen schrijfrechten meer hebben, alleen leesrechten om te vermijden dat er wijzigingen plaatsvinden nadat de inhoud gekopieerd is.

voor het personeel 

OUTLOOK (mail) 

Hoe exporteer ik mijn e-mails?

  • Open het programma Outlook.
  • Ga in het programma Outlook naar ‘Bestand’ (links bovenaan).
  • Klik op ‘Openen’.
  • Klik op Importeren/exporteren.
  • Kies voor ‘Naar een bestand exporteren’.
  • Klik op Volgende.
  • Kies voor ‘Outlook-gegevensbestand (.pst)’.
  • Klik op Volgende.
  • Selecteer je account (e-mailadres).
  • Klik op Volgende.
  • Je krijgt het pad te zien waar en onder welke naam je backup wordt bewaard.
  • Laat de optie ‘Dubbele items vervangen door geëxporteerde items’ aangevinkt.
  • Klik op Voltooien.
  • Vul geen wachtwoord in. (Na de import verwijderen we het bestand onmiddellijk.)
  • Klik op OK.

ONEDRIVE 

Hoe zet ik mijn data uit OneDrive over?

Twee mogelijkheden:

  1. Zet al jouw data op een USB-stick of externe harde schijf. Zo maak je meteen een externe backup.  (DIT KAN ALTIJD)
    • Open Verkenner.
    • Ga naar OnzeDrive.
    • Selecteer alle mappen en bestanden.
    • Sleep alle geselecteerde mappen en bestanden naar je USB-stick of externe harde schijf.
  2. Kopieer al jouw data naar de nieuwe Microsoft-omgeving. (DIT KAN VANAF DE MIGRATIE ACHTER DE RUG IS.)Open Verkenner.
    • Ga naar OnzeDrive.
    • Open een browser (bvb. Google Chrome, Edge, …)
    • Ga via de drie puntjes rechtsbovenaan naar een nieuw incognito-venster.
    • Surf naar https://office.com
    • Meld je aan met XXX@pulhof.be (gebruikersnaam) en je gekende wachtwoord.
    • Klik op de negen vierkantjes links bovenaan.
    • Klik op OneDrive
    • Sleep nu de bestanden van je oude OneDrive naar je nieuwe OneDrive.

 

De eigenlijke migratie in de week van 15/08/2022. 

Sitac, onze ICT-partner in dit proces, zal gevoelige informatie migreren .

Vanaf 19/08/2022 

Heb je een laptop aangekocht via de school? 

Op dat ogenblik zal je niet meer met je gebruikelijke gegevens kunnen aanmelden. Je gebruikersnaam verandert dan tijdelijk naar een kvoscholen.onmicrosoft.com. 

Gebruikersnaam: XXX@kvoscholen.onmicrosoft.com 
Wachtwoord: *je wachtwoord blijft hetzelfde* 

Hoe kan ik aan mijn persoonlijke data in de (oude) KVO-omgeving? 

Via een browser (Google Chrome, Edge, Safari, …) surf je naar https://office.com. Je kan aanmelden met jouw gebruikersnaam XXX@kvoscholen.onmicrosoft.com en jouw persoonlijk wachtwoord. (XXX= je afkorting) 

Hoe kan ik in de nieuwe Pulhof-omgeving? 

Via een browser (Google Chrome, Edge, Safari, …) surf je naar https://office.com. Je kan aanmelden met jouw gebruikersnaam XXX@pulhof.be en jouw persoonlijk wachtwoord. (XXX= je afkorting) 

Hoe kan ik mijn e-mails opnieuw importeren?

  • Open het programma Outlook.
  • Ga in het programma Outlook naar ‘Bestand’ (links bovenaan).
  • Klik op ‘Openen’.
  • Klik op Importeren/exporteren.
  • Klik op ‘Gegevens uit een ander programma of bestand importeren’.
  • Klik op ‘Volgende’.
  • Kies voor ‘Outlook-gegevensbestand (.pst)’.
  • Klik op Bladeren.
  • Ga naar de plaats waar je jouw backup bewaard hebt.
  • Laat de optie staan op ‘Duplicaten vervangen door geïmporteerde items’.
  • Klik op ‘Volgende’.
  • Kies bij het importeren voor het volledige ‘Outlook-gegevensbestand’. Neem zeker ook alle submappen mee.
  • Kies bij het importeren ook voor importeren in de huidige map.
  • Klik op ‘Voltooien’.



Met vriendelijke groet 
het ICT-team