Vrije ruimte

Alternatief leren, alternatief evalueren.

Alle studierichtingen, met uitzondering van +2 uur wiskunde en stem, volgen 2 lesuren per week Vrije Ruimte. Tijdens de Major (september tot maart) werken de leerlingen in klasdoorbrekende groepen aan een jaarproject. In dit vak evalueren we zowel eindproducten als vaardigheden en attitudes.

Vrije Ruimte bestaat al tien jaar op onze school. Op deze manier leren de vijfdejaars op een creatieve manier in teamverband werken aan zelfgekozen onderwerpen, die vaak buiten hun studierichting vallen en aldus vaak een ‘eye opener’ zijn.

Vorig schooljaar was het project van de Major een labo journalistiek. Leerlingen gingen individueel of in groepjes op zoek welke verhalen er vandaag toe doen voor jongeren en hoe ze die verhalen op nieuwe en verrassende manieren kunnen vertellen. Dit project werkten we uit met de medewerking van Stampmedia, een persagentschap en redactie voor jongeren en een experimenteerplek die jongeren helpt om hun verhalen te vertellen.

Op hun projectwebsite “Through the looking glass” staan alle resultaten: artikels, podcasts, (foto-)reportages, blogs, … over uiteenlopende onderwerpen als de coronacrisis, racisme, ALS, de Ku Klux Klan of de kernramp van Tsjernobyl.

Na de paasvakantie werkten de leerlingen in hun Minor rond het thema diversiteit. Ze ontwierpen stadswandelingen in het centrum van Antwerpen rond dit thema. Deze werden nadien door leerlingen uit het eerste jaar enthousiast uitgetest.